Jau iepriekš ir bijuši
gadījumi, kad cilvēki, esot reklāmdrazas nomocīti, meklē kādus nopietnus
risinājumus šai problēmai. Vistuvāk uzvarai pār nevajadzīgajām reklāmas lapiņām
sabiedrība bija brīdī, kad tā ar
juridisku spēku centās sūtījumus apturēt. Taču likums netika pieņemts… Kāpēc
tā? Iespējams, tāpēc, ka ar vienu gājienu centāmies izdarīt vairāk, nekā
vajadzēja. Gala rezultāts? Esam sākumpunktā. Pastkastītes pildās ar
nevajadzīgiem neadresētiem pasta sūtījumiem, katrs cīnās kā var. Taču visbiežāk
– nesekmīgi.
Atskatoties uz
izstrādāto Pasta likuma I. nodaļas vispārīgajiem noteikumiem – 20.panta 2.punktā
tika paredzēts aizliegt ievietot neadresētu sūtījumu pastkastītē, uz kuras ir
piestiprināta norāde „Neadresētus sūtījumus neievietot”. Taču, jau tagad
jāpiebilst, ka šāds formulējums ir diezgan neprecīzs. Pirmkārt, paredzētais uzlīmju
sistēmas princips nebija pilnībā izstrādāts. Tika plānots, ka cilvēki šādas
norādes varēs iegādāties pasta nodaļās, kā arī, lejupielādēt to šablonu
internetā, lai izdrukāto papīra sloksnīti pielīmētu pie savas pastkastes. Šādas
paštaisītās uzlīmīmes viennozīmīgi cita no citas aršķirtos. Ne visiem ir
krāsainie printeri, ne visi spēj un vēlas šo norādi izgriezt vienādi utt.
Rastos situācijas, kad izceltos strīdi – ir vai nav šī norāde ar juridisku
spēku? Pārkāpa vai nepārkāpa likumu pastnieks? Otrkārt, uzlīmju izvietošanas
kontroles jautājums. Kāds labdaris, cenzdamies izpalīdzēt kaimiņiem, piemēram,
salīmē tās uz katras pastkastītes savā kāpņu telpā. Pastnieks vairs reklāmas
nepiegādā, taču dzīvokļa saimniece, iespējams, bija kāda kundze gados, kura
vēlējās saņemt reklāmas, jo informāciju
par atlaidēm tuvējos veikalos viņai nav citas iespējas uzzināt, piemēram,
aplūkojot internetā.
No otras puses bija
Latvijas Pasts, kā arī pārēji ieinteresētie komersanti, kuri teica, ka šī nemaz
nav problēma, jo cilvēki vēlas saņemt reklāmas – tikai 10% no visiem abonentiem
varētu būt neapmierināti par saņemtajām reklāmām, kā norādīja SIA Oswee valdes loceklis Dzintars Kļaviņš.
Pasts par katru izsūtīto reklāmlapiņu tomēr saņem naudu, tāpēc arī Latvijas
Pasts nebija ieinteresēts šo likumu atbalstīt.
Latvijas Pasts izteica
it kā ļoti jauku priekšlikumu, kas tālāk tika ģenerēts un nu jau ir pieņemts,
proti, iesnieguma rakstīšana Latvijas Pastam. Ar iesnieguma palīdzību ikviens
var atteikties nevēlamajiem sūtījumiem. Taču, piekritīsiet, ka šī iespēja nav
plaši reklamēta? Tas nav nekāds pārsteigums. Šāda prakse sastopama arī citās
valstīs. Piemēram, Somijā, kur arī ir iespējams atteikties no reklāmdrazas ar
iesnieguma palīdzību, šo iespēju izmanto tikai 3% abonentu. Ar šo zemo skaitli
ieinteresētie komersanti spekulē, norādot, ka tikai 3% iedzīvotāju tā ir
aktuāla problēma. Lai gan vaina ir tajā, ka šāda iespēja netiek izziņota
gandrīz nevienam, gluži kā Latvijā.
Noslēgumā jāpiebilst,
ka šis neprecīzi izstrādātais un sasteigtais likumprojekts varbūt nemaz nebija
tik peļams, bet lielie komersanti nevēlējās piesaistīt sabiedrības uzmanību un
aktualizēt šo problēmu. Tādā gadījumā pie likumprojekta izstrādes visdrīzāk
nedarbotos pāris entuziasti, bet gan nopietna darba grupa. Piekritīsiet, ka
ieraugot uzlīmes, lai kādā kvalitātē tās būtu, gandrīz uz ikvienas pastkastes,
būtu skaidrs, ka sabiedrībai nevarētu iestāstīt to, ka problēma ir aktuāla
tikai 3 – 10% abonentu. Iedzīvotāji redzētu, ka viņi nav vienīgie, kuriem ir
līdz kaklam ieraudzīt makulatūras kalnus savā pastkastītē katru rītu.
Tāpēc šoreiz mēs
rīkosimies tieši tā, kā to, iespējams, nevēlējās iesaistītie komersanti un citi
pelnoši spēlētāji. Gluži kā zemeslode netapa vienā dienā, tāpat arī mēs
necentīsimies šo jautājumu atrisināt ar vienu piegājienu. Iesākumā mums ir
jāsaprot, cik patiesībā liela un aktuāla ir šī problēma Valmierā. Tieši tāpēc
mēs strādāsim pie tā, lai mūsu akcijas laikā aktualizētu neatdresēto sūtījumu
problēmu, pievērstu visas sabiedrības uzmanību un tikai tad, visi kopīgi,
cīnītos PAR TĪRĀM pastkastītēm, jo – PASTKASTE NAV MISTKASTE!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru